Alle wegen leiden naar Rome. Je zou hetzelfde van Zweden kunnen zeggen. Neem Google Maps er maar even bij. Als ik zoek naar de routebeschrijving van Oostende (Belgische kust) naar Malmö of Stockholm, krijg ik al meteen 3 opties voorgeschoteld. Dan is er ook nog de route zonder ferries, via Odense, die een 100-tal km langer is en amper een halfuurtje langer duurt. En uiteraard kan je ook de ferry nemen. Welke is nu de best route om met de auto naar Zweden te reizen? Zie je door de bomen het bos niet meer, dan help ik graag met onderstaand overzicht.
Of je nu vanuit België of vanuit Nederland vertrekt, het komt eigenlijk op hetzelfde neer. We moeten allemaal via Bremen en Hamburg. Vanuit België doorkruis je wellicht een stukje Nederland (Roermond en Venlo) en een groot stuk Duitsland. Afhankelijk van welke route je uiteindelijk kiest, kan daar ook nog een stuk Denemarken bijkomen.
Tip: maak van je reis naar je bestemming al een stukje vakantie. Stop onderweg om iets te bezoeken, blijf eventueel overnachten,…
Zonder ferry/via de bruggen naar Zweden
Ok, toegegeven, ik heb nog zeker niet alle mogelijke opties zelf uitgetest maar na grondig vergelijken en uitzoeken van de mogelijkheden, is het hele traject over de bruggen rijden mijn persoonlijke favoriet. Als je kiest om via de bruggen in Denemarken te reizen, moet je je niet haasten naar de ferry, je verliest geen tijd met wachten op de ferry en je kan het traject gewoon op eigen tempo doen.
Het addertje onder het gras? Je kan je GPS niet zomaar blindelings volgen. Afhankelijk van de instellingen van je GPS moet je instellen dat je ferries vermijdt. Eventueel kan je ook Odense als tussenstop invoeren. Of zelf wat alerter zijn op de weg natuurlijk.
Je rijdt op deze manier ongeveer 100 km om (in vergelijking met de optie van de boot Puttgarden – Rødby). De kosten? De Grote Beltbrug tussen Funen en Sjælland kost 35,00 euro, voor de Sontbrug tussen Kopenhagen en Malmö betaal je 54,00 euro tol. Wie online en op voorhand betaalt voor de Sontbrug betaalt 49,00 euro. (prijzen 2020)
Kortingspas voor de Sontbrug
Tip: zelfs vanaf 1x heen/terug over de Öresundsbron loont het om een BroPas aan te schaffen. Je betaalt 43 euro per jaar voor deze kortingskaart. Een enkele rit over de brug kost je dan slechts 23 euro.
Rij je dus over de brug bij het begin van je vakantie en aan het einde van je vakantie, ben je nog altijd 6 euro goedkoper uit dan als je online zou betalen en 18 euro goedkoper dan ter plekke te betalen.
Ook bij de Grote Beltbrug kan je gebruik maken van de Club Storebælt (gratis, wel even aanmelden) van EasyGo, je betaalt dan slechts 26 euro per rit. Met de BroPas en Club Storebælt kosten de 2 bruggen dus 49 euro (enkele reis).
Qua benzine komt een enkele reis Oostende-Malmö (via Odense) met mijn Q2 op zo’n 95 euro. Of in totaal ongeveer 288 euro heen en terug. Reken ik de prijs voor de kortingskaart er nog bij, kom ik aan 331 euro in totaal.
Tip: tank de auto nog eens vol vlak voor je Denemarken binnenrijdt (bij Ustrup) – over het algemeen liggen de brandstofprijzen in Duitsland lager dan in Denemarken.
Samenvatting: volledig over de bruggen
Tijd zonder pauzes: 11u50
Kostprijs: 288,00 euro (of 331 als je de kortingskaart meerekent)
Met de ferry en de brug naar Zweden
De eerste keer dat ik met de auto terugkeerde van Zweden, had ik gewoon mijn gps ingesteld. Die bracht me via de Sontbrug (54 euro, zonder korting) naar de ferry Puttgarden – Rødby. De ferry van Scandlines vaart normaal gezien heel de dag, om het half uur. De overtocht duurt ongeveer 45 minuten. Hou er rekening mee dat je misschien moet wachten op de volgende ferry.
Aan boord kan/moet je de auto verlaten. Je kan er ook iets kleins eten en iets drinken (maar vond ik zelf niet echt aan te raden). De korte vaartocht is ideaal om even de benen te strekken en vervolgens weer verder te rijden.
De prijzen zijn afhankelijk van het moment dat je wil varen. Ze starten vanaf 32 euro voor wie meer dan 2 weken op voorhand boekt en vanaf 79 euro voor wie ter plekke reserveert. Let op, dit zijn minimumprijzen. In het hoogseizoen zal je meer betalen.
De rit Oostende-Malmö (enkele rit) komt ongeveer op 87,5 euro. De prijs voor de combi ferry-brug was gemiddeld 96 euro. In totaal kom je dus op 367 euro.
Prijzen + boeken overtocht Puttgarden – Rødby: link
Combi-tickets met de Sontbrug: link
Samenvatting Sontbrug + Puttgarden – Rødby:
Tijd zonder pauzes (en zonder wachten op de ferry): 12u34
Kostprijs: 367,00 euro
Met de veerboot naar Zweden
Er zijn verschillende mogelijkheden voor wie met de auto naar Zweden wil en een deel van de route per ferry wil afleggen. Ik probeer ze hieronder zo goed mogelijk op te lijsten. Heb je aanvullingen of opmerkingen, laat dit dan zeker in de comments weten!
Goed om weten: op zee geldt roaming niet. Je telefoon maakt dan verbinding met het netwerk via een sateliettelefoon en dat brengt extra kosten met zich mee. Beperk je dus tot het wifi-netwerk van het schip of blijf even offline.
Met de boot van Duitsland naar Zweden
Kiel – Göteborg
De populairste ferry voor wie met de auto naar Zweden rijdt, zal wellicht Kiel-Göteborg zijn. Het klinkt ook goed: je rijdt tot in Kiel (vanuit Oostende net geen 7u), scheept in de vooravond in op de ferry en ’s anderdaags (14u later) ontwaak je uitgerust in Göteborg. Aan boord kan je iets eten (extra te betalen), er is vaak entertainment,…
Denk er bij het inpakken aan dat je best een aparte tas inpakt met spullen die je die nacht op het schip nodig kan hebben. Eens je de wagen verlaten hebt, kan je niet meer terug naar het autodek.
Prijzen en boeken overtocht Kiel – Göteborg: link
Samenvatting: Kiel-Göteborg
Totale tijd zonder wachten/inschepen: 21u
Kostprijs: afhankelijk van de kajuit en aantal personen
Vanuit Rostock naar Trelleborg
Travemünde – Malmö
Travemünde – Trelleborg
Sassnitz – Trelleborg
Veerboten van Denemarken naar Zweden
De veerboot tussen Polen en Zweden
Zelf combineerde ik ooit een mini-vakantie in Usedom met de ferry van Polen naar Zweden om daar een roadtrip te maken. Vanuit Swinoujscie kan je naar Ystad en Trelleborg;
Gent – Göteborg
Ook vanuit België kan je rechtstreeks naar Zweden mee met een schip, zelfs je auto kan mee. Het is wellicht het buitenbeetje in dit lijstje want het vrachtschip van DFDS doet er zo’n 32 uur over. Afhankelijk van het seizoen vaart het vrachtschip 4 tot 6 keer per week van en naar Göteborg.
Meevaren met het vrachtschip kost 220 euro per persoon. Hiervoor krijg je een cabine met zeezicht en badkamer ter beschikking. De maaltijden aan boord zijn ook inbegrepen. Wil je ook je auto meenemen, betaal je nog een 195 euro. Deze prijzen zijn voor een enkele reis.
Het lijkt me wel wat om eens met dit vrachtschip mee te varen. De 32 uur onderweg zijn, schrikken me niet echt af. Als er wifi is, kan ik die tijd gebruiken om te werken. Goedkoop is het echter wel niet en er kunnen maximum 8 passagiers mee per vaart.
Samenvatting: vrachtschip Gent-Göteborg
Tijd onderweg: 1u rijden tot Gent + 32 uur op het vrachtschip
Kostprijs: 415 euro (enkele reis)
Hoe is het om met de auto te rijden in Zweden? Op zich niet veel anders dan met de auto rijden in België, Nederland of Duitsland. Toch zijn er een aantal dingen waar je specifiek op moet letten als je met de auto door Zweden rijdt.
Pin for later
Affiliate
Toen wij meereizen met de volvoboot vanuit Gent, was er geen WiFi. Is wel 5 jaar geleden.
Dag Heidi,
Bedankt voor alle interessante informatie.
Ik ben al heel wat wijzer geworden en hoop einde juni zelf ook richting Zweden te kunnen trekken met de auto.
Nu had ik nog 1 vraag. Ik las dat je bij de Grote Beltbrug je gratis kan aanmelden voor goedkoper over deze brug te kunnen rijden. Waar kan je je ergens hiervoor aanmelden?
Met vriendelijke groeten,
Tim Bosmans
Best even googlen op ‘Club Storebælt’.
Ik reis graag met de auto of motor, liefst via B- en N-wegen zodat je ook echt iets ziet onderweg en ook snel kan stoppen zodra je trek krijgt bijvoorbeeld. Alleen de snelweg om industriële gebieden en grote steden snel te passeren (of als de enige andere optie een veerboot is), maar daarna weer het kleinere spul. Gemiddeld reken ik met 50 afgelegde km’s per uur binnendoor of 90 via de snelweg. Klopt meestal wel aardig.
Ik gebruik overigens 2 navigatiesystemen, een losse motornavigatie links-onderaan de voorruit met de toeristische geplande route, en een ingebouwd systeem die de snelste route continue bijhoudt. Werkt fantastisch goed.