Reizen met Inlandsbanan is een unieke ervaring. Echte slow travel. De trein legt het traject slechts één keer per dag af. Onderweg wordt gestopt voor fika of bij bezienswaardigheden zoals het Inlandsbanemuseet in Sorsele, een museum over de Inlandsbana.
Het museum bevindt zich in Lapland en kijkt ook verder dan enkel Inlandsbanemuseet. Want zo hoog in het noorden was het, voor er sprake was van treinen, gemakkelijker om je te verplaatsen in de winter. Moerassen en onherbergzame gebieden veranderden in de wintermaanden in ijsvlaktes en dik besneeuwde gebieden waar je je met ski’s, sledes en rendieren makkelijk kon verplaatsen. Wist je trouwens dat de oudste ski wereldwijd in Västerbotten is gevonden? De ski zou zo’n 5200 jaar oud zijn.
Tijdens de zomermaanden waren de rivieren en waterwegen de beste optie om je te verplaatsen. Het is duidelijk dat er, met de komst van het spoor, extra opties kwamen om je hier in het hoge noorden te verplaatsen.
Hoe het begon…
Inlandsbanemuseet kreeg een plekje in een voormalig pakhuis. Ze hebben hierop ingespeeld door het museum uit te werken in dozen. Het museum neemt je mee in de geschiedenis. Het begint bij de eerste ideeën voor een spoorlijn door het binnenland van Zweden aan het einde van de 19e eeuw tot het goederenvervoer en de toeristentrein van vandaag.
Ruim 100 jaar geleden, zag men Norrland als het land van de toekomst. Een soort Amerika maar dan binnen de Zweedse landsgrenzen. De natuur, bossen, waterwegen,… Het was een ware rijkdom en men geloofde dat een spoorweg door dit stuk van Zweden ervoor zou zorgen dat de regio zou bloeien. Naast deze droom was er ook een strategische, militaire keuze i.v.m. het verdedigen van Zweden.
Van idee naar werkelijkheid
In 1907 begonnen ze aan de bouw van Inlandsbanan. Na de voorbereidende werken, begonnen ze aan de spoorlijn. In het museum zie je de harde tijden voor de werkmannen. Het duurde uiteindelijk 30 jaar vooraleer de toenmalige Zweedse kroonprins Gustaf Adolf de spoorlijn plechtig kon openen, op 6 augustus 1937. Voortaan kon men van Kristinehamn in het zuiden naar Gällivare in het noorden per trein reizen. Goed voor 1289 km Inlandsbana!
Helaas bleef het grotendeels bij een droom. Het bouwen van de spoorlijn had zo lang geduurd dat ondertussen koning auto aan populariteit had gewonnen. De regio bloeide wel maar minder dan ze hadden verwacht. Inlandsbanan was helaas niet het succes waarop ze hoopten. In 1990 was het bijna gedaan met deze spoorlijn maar Inlandsbanan werd nipt gered. Wie van slow travel houdt, moet zeker eens meereizen met Inlandsbanan! Al is het maar omdat het unieke concept zou blijven bestaan. En stap dan in Sorsele zeker ook even uit om Inlandsbanemuseet te bezoeken!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.